Vuurbal door kortsluiting op spoor Zwolle Zuid

Foto: Peter Denekamp

Op de spoorlijn nabij de overweg in de Ittersumallee is woensdag kortsluiting ontstaan. Het zorgde voor een flinke vuurbol met veel geknetter. Door de kortsluiting kwam het treinverkeer tussen Zwolle en Olst tot stilstand. De overweg werd afgesloten waardoor het verkeer moest omrijden. 

Rond vier uur ’s middags zag een voorbijganger een vuurbol op het spoor nadat een trein passeerde. Hij reed naar het nabijgelegen tankstation en sloeg alarm. Politieagenten en medewerkers van ProRail gingen ter plaatse. Veel was er niet te zien, maar de brandweer werd voor de zekerheid gewaarschuwd. Het ging pas mis nadat er opnieuw een trein, stapvoets, de overweg passeerde. Er ontstond een oogverblindende vuurbol op de rails en rookwolken stegen op. Ook klonk er luid geknetter. Na ongeveer minuut verdween de vuurbol en waren er vlammen te zien. 

“In 23 jaar bij het spoor heb ik dit nog nooit meegemaakt,” was de reactie van een medewerker van ProRail. De korstsluiting bleek te zijn ontstaan op een elektrische scheidingslas, in spoorjargon een ES-las. Met een elektrische scheidingslas worden spoorsecties van elkaar gescheiden. Bij het passeren van een trein wordt de spoorstroomloop kortgesloten en zo wordt gedetecteerd of er een trein in de sectie aanwezig is. Een monteur van Asset Rail legt uit dat het een belangrijk onderdeel is van de beveiliging op het spoor. “Als een trein passeert loopt er veel stroom door, 1500 Volt en 3000 Ampère.” 

De verwoestende kracht van de kortsluiting is al snel duidelijk als de schade wordt opgenomen. In de spoorstaaf is een flink gat gebrand. Het treinverkeer werd geheel stilgelegd en monteurs vervingen de doorgebrande kabels waardoor de slagbomen van de overweg weer openden. Rond zeven uur ’s avonds kon de overweg worden vrijgegeven voor het verkeer. Ook startte de NS het treinverkeer weer op. Het beschadigde stuk spoor wordt vannacht vervangen.

Foto’s: Peter Denekamp